2010-02-19
Moduł 7. Przeglądanie stron internetowych i Komunikacja
(jest podzielony na dwie części)
m
Pierwsza część "Przeglądanie stron internetowych". Od kandydata wymagana jest znajomość Internetu oraz umiejętności posługiwania się aplikacjami do przeglądania stron internetowych.
Kandydat powinien:
• rozumieć, czym jest Internet oraz znać podstawowe pojęcia z nim związane. Powinien również mieć świadomość konieczności podejmowania pewnych działań zabezpieczających podczas korzystania z zasobów internetowych,
• wykonywać typowe zadania związane z przeszukiwaniem sieci łącznie ze zmianą ustawień przeglądarki,
• poszukiwać informacji w sieci oraz wykazać się umiejętnością wypełniania i wysyłania formularzy dokumentów umieszczonych w sieci,
• zapisywać strony internetowe oraz ściągać pliki z Internetu, jak również kopiować zawartość stron do dokumentu.
Druga część "Komunikacja". Od kandydata wymagane jest zrozumienie zasad działania i podstawowych pojęć związanych z obsługą poczty elektronicznej (e-mail) oraz znajomości innych metod komunikacji.
Kandydat powinien:
• rozumieć, czym jest e-mail oraz potrafić wymienić wady i zalety użycia tego sposobu komunikacji, jak również znać inne metody komunikacji,
• wykazać się znajomością zasad dobrego wychowania (etykiety) i wymogów dotyczących bezpieczeństwa podczas korzystania z poczty elektronicznej,
• tworzyć, sprawdzać poprawność językową i wysyłać e-maile. Odpowiadać na e-maile, przesyłać je dalej, załączać pliki i drukować e-maile,
• znać sposoby zwiększenia wydajności pracy podczas pracy z oprogramowaniem poczty elektronicznej. Organizować i zarządzać przesyłkami e-mail.
Część 1 Przeglądanie stron internetowych |
||
KATEGORIA |
OBSZAR WIEDZY |
ZADANIA |
Internet |
Pojęcia/terminy |
Rozumienie, czym jest Internet. |
Rozumienie, czym jest World Wide Web (WWW). |
||
Definiowanie i rozumienie pojęć: ISP (dostawca usług internetowych), URL (adres internetowy), hiperłącze. |
||
Znajomość wyglądu i struktury strony WWW. |
||
Rozumienie, czym jest przeglądarka stron WWW i podanie kilku jej przykładów. |
||
Rozumienie, czym jest wyszukiwarka sieciowa. |
||
Rozumienie, czym jest RRS – technika przesyłania nagłówków wiadomości wraz z funkcją powiadamiania o nowościach, rozumienie celu prenumeraty. |
||
Rozumienie terminu podcast (internetowa publikacja dźwiękowa) i celu jego prenumeraty. |
||
Bezpieczeństwo w sieci Web |
Znajomość sposobu identyfikacji bezpiecznej strony web: https, symbol kłódki. |
|
Znajomość pojęcia: cyfrowy certyfikat dla strony web. |
||
Znajomość pojęcia: szyfrowanie. |
||
Znajomość niebezpieczeństw: wirusów, robaków, koni trojańskich, oprogramowań szpiegowskich i złośliwych. |
||
Rozumienie faktu, iż regularnie uaktualnianie oprogramowanie antywirusowe pomaga zabezpieczyć komputer przed zagrożeniami. |
||
Rozumienie faktu, iż firewall (zapora ogniowa) pomaga zabezpieczyć komputer przed dostępem osób niepożądanych. |
||
Znajomość faktu, iż sieci komputerowe winny być zabezpieczane przez stosowanie nazw użytkowników i haseł. |
||
Identyfikacja niektórych zagrożeń płynących z używania trybu online: niepożądane ujawnianie danych osobowych, stawanie się celem osób nagabujących, prześladujących lub planujących dokonanie przestępstw. |
||
Rozróżnianie wielu sposobów kontroli rodzicielskiej nad dziećmi używającymi trybu online: nadzór, ograniczenia możliwości przeglądania stron, ograniczenia w dostępie do gier komputerowych, ograniczenia czasu używania komputera. |
||
Używanie przeglądarki |
Podstawy przeglądania |
Uruchamianie i zamykanie przeglądarki WWW. |
Wprowadzenie URL do paska adresów i przechodzenie do miejsca |
||
Wyświetlanie strony WWW w nowym oknie, w tym samym oknie przeglądarki. |
||
Zatrzymanie wczytywania strony WWW. |
||
Odświeżanie widoku strony WWW. |
||
Wykorzystanie dostępnych funkcji Pomoc. |
||
Ustawienia |
Ustawienie strony startowej/domowej przeglądarki WWW. |
|
Usuwanie części lub wszystkich adresów stron WWW z folderu Historia. |
||
Zezwalanie, blokowanie wyskakujących okienek. |
||
Zezwalanie, blokowanie cookies. |
||
Usuwanie tymczasowych plików z pamięci podręcznej przeglądarki. |
||
Wyświetlanie, ukrywanie pasków narzędzi. |
||
Nawigacja |
Korzystanie z hiperłącza. |
|
Przechodzenie wstecz lub do przodu między odwiedzonymi stronami WWW. |
||
Przechodzenie do strony domowej. |
||
Wyświetlenie uprzednio odwiedzanych stron WWW przy wykorzystaniu paska adresów, historii. |
||
Zakładki (strony ulubione) |
Dodawanie i usuwanie adresu strony WWW do zakładki. |
|
Wyświetlanie strony WWW wybranej z listy stron ulubionych. |
||
Tworzenie i usuwanie folderu zakładki w katalogu stron ulubionych. |
||
Dodawanie adresu stron do określonego folderu zakładki. |
||
Korzystanie z sieci |
Formularze |
Wypełnianie formularzy z sieci przy użyciu: pól tekstowych, menu rozwijanych, pól listy, pól wyboru, pól przełączników. |
Przesłanie, wyczyszczenie formularza. |
||
Wyszukiwanie |
Wybór określonej wyszukiwarki. |
|
Wyszukiwanie konkretnej informacji przy użyciu słowa lub frazy kluczowej. |
||
Użycie zaawansowanych technik wyszukiwania w celu jego udoskonalenia: poprzez dokładną frazę, poprzez wykluczenie słów, poprzez datę, poprzez format pliku. |
||
Wyszukiwanie internetowej encyklopedii, słownika. |
||
Wydruki z sieci |
Zapisywanie plików |
Zapisywanie strony WWW na określonym miejscu na dysku. |
Kopiowanie plików ze strony WWW do określonego miejsca na dysku. |
||
Kopiowanie tekstu, obrazu ze strony WWW do dokumentu. |
||
Przygotowanie do druku |
Przygotowanie strony WWW do wydruku: zmiana orientacji drukowanej strony, rozmiaru papieru, marginesów drukowanej strony. |
|
Podgląd strony WWW przed wydrukiem. |
||
Wybór zakresu drukowania: cała strona WWW, określone strony, zaznaczony tekst. Określenie liczby kopii drukowania. |
||
Część 2 Komunikacja |
||
Komunikacja elektroniczna |
Pojęcia/terminy |
Rozumienie terminu: poczta elektroniczna i znajomość jej zastosowań. |
Znajomość wyglądu i struktury adresu e-mail. |
||
Rozumienie terminu: usługa krótkich wiadomości (sms). |
||
Rozumienie terminu: telefonia internetowa (Voip) oraz znajomość zalet tej telefonii. |
||
Rozumienie zalet systemu natychmiastowego przekazywania wiadomości, takich jak: komunikacja w czasie rzeczywistym, świadomość kontaktów online, niskie koszty, możliwość przesyłania plików. |
||
Rozumienie pojęcia: społeczność wirtualna i jej przykłady: strony web dla grup społecznych, fora internetowe, chat roomy, gry komputerowe online. |
||
Względy bezpieczeństwa |
Świadomość możliwości otrzymania niepożądanej lub oszukańczej przesyłki e-mail. |
|
Rozumienie pojęcia phishing-oszukańcze pozyskanie poufnej informacji osobistej oraz umiejętność rozpoznania prób takiej aktywności w sieci. |
||
Świadomość zagrożenia infekcją wirusową komputera poprzez otwieranie poczty od nieznanego nadawcy lub załącznika do tej poczty. |
||
Znajomość pojęcia: podpis elektroniczny. |
||
Teoria e-maili |
Rozumienie zalet systemów e-mail: szybkość doręczenia poczty, niskie koszty, wygoda w posługiwaniu się kontami pocztowymi oferowanymi na stronach WWW portali. |
|
Znajomość zasad dobrego wychowania w sieci: używanie odpowiedniego i zwięzłego tematu listu, rzeczowość odpowiedzi, sprawdzenie pisowni wychodzących e-maili. |
||
Świadomość możliwych problemów przy wysyłaniu załączników: ograniczenia wielkości pliku, typu pliku. |
||
Rozumienie różnic pomiędzy polami: Do, Do Wiadomości, Ukryte Do Wiadomości. |
||
Korzystanie |
Wysyłanie e-maili |
Otwieranie, zamykanie programu poczty elektronicznej. Otwieranie, zamykanie e-maila. |
Tworzenie nowego e-maila. |
||
Wprowadzanie adresu do pól: Do, DW, UDW. |
||
Wprowadzanie tematu listu w polu temat. |
||
Kopiowanie tekstu z innego źródła do e-maila. |
||
Załączanie, usuwanie |